OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

lördag 29 december 2007

Ännu är Julen inte slut!

Jag njuter av Julen och värmen i alla fäger som tillhör Julen. Tänkte därför dela med mig lite av mina favoritjulsaker. Både prydnader och Julgransprydnader...... så håll till godo!



Årets gran blev stor, tät och yvig. Precis som det skall vara! Den fina tygtomten i förgrunden är en gammal fin tomte som jag fick som barn av min farfar och farmor.




Fjortis-ängel... kallas denna av fjortonåriga, svartklädda, dottern.... Kan det bero på att den är rosa?



Jag är väldigt förtjust i gamla julgranskulor... tur att jag har en..... Denna lille tomte kommer från min mammas faster.


Gillar ju hundar... så då måste man ju ha en hundkula.





Sonens peppis måste jag få visa också.










Jultomtar ligger mig också varmt om hjärtat. Denna fick jag när jag var liten och har hängt med sedan dess.

Samma plats i nishen, på öppna spisen, får denna underbara duo stå i varje år. De är så söta när de klär sin kottegran.

Ett lite anorlunda tomtepar i gjuten keramik.


Detta är dotters favorit! Tydligen liknar den morfar? Vet inte riktigt hur hon fått ihop denna likhet....

Detta är en handgjord gammal tomte som jag fått efter min mormor. Den skall vara tillverkad av tuggat? bröd? Har alltid älskat honom som barn och blev väldigt glad att jag fick den! Jag misstänker att skägg och hår tyvärr är av kattskinn (vilket inte var något konstigt att använda längre tillbaka i tiden).


Nytillskottet för i år! Har suktat efter denna fina tomte några år... tyvärr så var han tingad första gången jag såg honom i affären. Men i år!!! I år fanns en åt mig!


Ingen Jul utan min Julängel... Hon är så vacker i sin mörkröda klänning.


Så till slut en gammal fotogenlamptomte. Tyvärr saknas glaset. Men han är lite söt på sitt sätt ändå och jag får försöka få tag i ett glas åt honom någon gång......




5 kommentarer:

  1. Jättefina grejer! Visst är det roligt när man har saker som är speciella och som har samma platser varje år. Jag köper en ny tomte varje år, ställer fram den nya och kanske, kanske att jag byter ut en gammal. Många av de tomtar jag skaffade när jag flyttade hemifrån är väl inte så himla roliga... nu köper jag hantverk. Gott slut!

    SvaraRadera
  2. Så många härliga bilder du visar, både här och i förra inlägget från Karins trädgård. Har suttit och njutit en lång stund. Kul att få se din tomtesamling. Det är något speciellt med gamla saker och de minnen som man har. Jag gillar också julgranskulor och du har ju några riktigt fina. :) Du har en utmaning att hämta hos mig. Önskar dig och familjen ett riktigt gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder, sant, julen är inte slit ännu :)

    SvaraRadera
  4. Hej Linda
    Vi har valt att skicka våran utmärkelse vidare till dig och din underbara blogg,
    Reglerna är lite olika men vi bestämde oss för att bara skicka den till en.
    Många grattis och ett riktigt
    GOTT NYTT ÅR
    MVH Ken&Carina

    SvaraRadera
  5. Nämen OJ!!! Inte är jag värdig detta!!! Men... TACK!!
    Linda

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!