OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

onsdag 30 november 2011

En annan fin vallmo! En rosa pionvallmo. (1-årig)





En annan fin vallmo som gärna återkommer i min trädgård är denna fyllda rosa pionvallmo.
Oftast ger denna sorter rejäla och kraftiga plantor.
Självsår sig glatt och verkar tack och lov. likt den lila fransiga, vara frö-äkta.
För den som inte vet så menas med frö-äkta, så är det så att avkomman(fröna) ger likadana blommor som mamman.
Många vallmo (liksom aklejor) har annars en tendens att korsa sig lite.. bli lite som både mor och far.






6 kommentarer:

  1. Du får inte visa sådana där vackra blommor! Nu längtar man ju ännu mer till våren!!

    SvaraRadera
  2. Disse ettårige, fylte valmuene er nydelige. jeg har de i lilla, men disse rosa er også vakre.

    SvaraRadera
  3. så vackra,ha det så bra,maggan

    SvaraRadera
  4. Jag älskar vallmo och jag blir så avis på dina fina. Nu är det klar med blåsipperna det tog lite tid.
    Vi kan väl höras....
    Annika

    SvaraRadera
  5. Pionvallmor är oändligt vackra. Jag har bara vita, men precis som dina blir de jättestora. En klar favorit i trädgården!

    SvaraRadera
  6. Hej Linda,
    På min surfing for Iris Sibirica So Van Gogh, der fandt jeg din blog. Jubii, så herligt at du også er så glad for Iris Sibirica. Jeg glæder mig til at følge med hos dig til sommer :o)
    Berit fra Irishaven i DK

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!