OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

lördag 12 mars 2011

Vad är väl en dag på Gunnebo Slott? Joo alldeles UNDERBAR! Del 1 av 4.

Sensommaren 2009 hade jag och Annika Christenssen, på bloggen Naturliga Ting, en heldag vid Gunnebo Slott.

Gunnebo Slott och Trädgårdar är en av Sveriges främsta 1700-talsanläggningar och ligger vackert beläget mellan Stensjön och Rådasjön i Mölndals stad, strax söder om Göteborg.

Gunnebo Kaffehus och Krog och Gunnebo butik har öppet dagligen 11.00-16.00. Trädgårdarna har alltid öppet med frivillig entré. Slottsvisningar ges på söndagar och helgdagar kl 12.00 och 13.00
Och vilken fantastisk dag detta var!

Jag har länge velat dela med mig av alla fotografierna och upplevelsen ... men har inte vetat riktigt i vilken ände jag skall börja eftersom det blev så mycket fotografier ifrån därifrån .

Så.. nu har jag i alla fall tänkt ut det så här.
Jag delar upp dagen i 4 delar.

*1:a Stilträdgården. I denna delen blir det fotografier ifrån själva slottet och parkträdgården runt det.
*2:e delen blir fotografier ifrån slottets snittblomsterträdgård.
*3:e ifrån köksträdgårdern och den måste man bara se!!! FANTASTISK!
*4:e lite ifrån ditten och datten...

Så orkar ni hänga med på en bildorgie ifrån Gunnebo Slott och vår dag där?
Det blir många bilder ... bara så ni vet!

Del 1: Stilträdgården

Stilträdgården är en formell trädgård där den naturliga växtligheten formats av arkitektens ritstift och trädgårdsmästarens hand. Denna trädgård är arkitektonisk och samspelar intimt med slottsbyggnaden. Stilträdgården är till för att förhöja upplevelsen av det vackra träslottet samtidigt som trädgården är en förlängning av byggnaden ut i landskapet. Trädgården är precis som slottsbyggnaden uppbyggd av olika rum, prydda med dekorationer. Den är rikt utsmyckad med möbler, statyer, prakturnor och exotiska växter. Arkitekten Carlbergs bevarade ritningar utgör en stor del av underlaget för det rekonstruktionsarbete som bedrivits i stilträdgården.
Stilträdgården har återskapats till sin forna glans i flera etapper från 1949 och fram till idag.

Kring byggnaderna grönskar trädgårdar och park.
Dessa skapades vid samma tid som övriga anläggningen och ritades i de flesta fall av Gunnebos arkitekt, Carl Wilhelm Carlberg.
I anläggningen finns tre typer av trädgård: stilträdgård, engelsk park och köksträdgårdar. Alla trädgårdarna är KRAV-märkta.











































9 kommentarer:

  1. Det jag slogs av först var hur vansinnigt välskött och prydligt det såg ut. Faktiskt nästan på gränsen till att bli lite stelt och...Nej, jag ska inte säga tråkigt, för det var det inte!
    Men jag gillar ju både det prydliga och återhållsamma OCH det mjuka fluffiga samt riktigt starka färger, så jag saknade det senare lite grann. Men det kanske kommer när du visar nästa omgång bilder!?
    Sen; Var ligger slottet någonstans exakt?

    SvaraRadera
  2. Fantastiska foton och vilken underbar miljö!
    Ser fram emot dina kommande foton!

    SvaraRadera
  3. Tjusigt, ser fram emot fortsättningen.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder men mycket strikt grönska.
    Ha en bra helg
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Så otroligt vackert och välskött, måste nog försöka att komma mig dit i år och se det i verkligheten;) Fina foton:)

    SvaraRadera
  6. Tack för den ingående upplysningen om slottet - kommer vi i närheten någon gång så ska jag garanterat åak dit och titta. TROTS att det lät som om jag inte gillade parken, mwen det gjorde jag faktiskt.....

    SvaraRadera
  7. Hej tjejen!
    Vad många fina bilder du fick den dagen.
    Bilden på mig när jag blinkar är super fin.
    Den skulle jag vilja ha. Sällan jag blir bra på bild.
    Den dagen var helt underbar och sådana skall vi väl ha fler av eller hur?
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  8. Åhh...vilket pampig byggnad och en fantastiskt vacker park/trädgård och hela miljön är så välansad och organiserad.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  9. Oj, vilken fantastisk miljö. Det slottet ska jag lägga på minnet till nästa gång man är i de trakterna.
    Kram

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!