OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

fredag 19 september 2008

My Thai-Garden! Min Thailändska Trädgård!

Vill du följa med på en trädgrådsvandring i min Thailändska trädgård?
Fotografierna är tagna av Mr Oh.

Do you want to take a walk with me in my Thai-garden?
The photos are taken by Mr Oh.

Det här är vägen som går upp till entrén.

This is de driveway in to our house and there at the left is the entré.


Om du nu vänder dig åt vänster... ser du detta.
If you look at the left now... this is what catsh you eye.



Här växer bla. Frangipani och palmer. Längst bort ser du min rabatt som jag planterade förra gången jag var där.
Vill du se vilka olika färger av Frangipani jag har i min trädgård i Thailand?
Klicka på texten... Lillawadee / Lanthom. I Thailand kallas de för Lillawadee eller Lanthom.

You can see some differnt Frangipanis and coconutpalms in the photo.
If you want to se my differnt Frangipanis that grows in my garden you can press thiss text. Lillawadee / Lanthom. In Thailand the Frangipani name are Lillawadee or Lanthom.
Last time I was Thailand I planted the border in the back of the photo.


Låt oss gå lite längre in i trädgården... Där är rabatten på närmare håll!
Lests go further in to the garden... there is my border !

Det här är baksidan av huset.. nu står vi i norra hörnet.
This is the back of the house.

På höger sida finns en jättestor alltan.
At the right side there is a big pathio.

Om du vänder dig om nu kan du se rabatten framifrån. I palmen närmast dig kommer det att klättra en stor variegerad monstrea! Den är fortfarande liten .....
If you turn around you can se the border again.
In the palm I have planted a variegated monstrea. It´s still a bit small..

Denna canalen går på två sidor om vårt hus.
The canal...

Detta är södra sidan av huset. Du har nu ryggen åt Siambukten.
The suthern side of the house.
Min bananskog! Här växer två sorters bananer.
My bananaforest! Here grows two differnt bananas.

Nu är vi nästan tillbaka där vi började.... och trädgårdsvandringen är slut.
Jag hoppas du gillade den? Nu är ni nog törsiga för här är varmt i Thailand !
Now we are back where we started... and the gardentour is ower. I hope you liked it? I think you would ned som wather now.. becourse it is hot in Thailand!

16 kommentarer:

  1. Hejhej!
    Nej det är det inte, det har varit vår men vi fick ge bort henne pga allergi.
    Hehe okej.

    /Eleonore

    SvaraRadera
  2. Hejsan Linda!
    Så fiiint du har det där borta!
    Tänk att få bo så där och kunna odla helt andra saker än vad vi gör här. När åker du ner igen? (Blir det inte himla dyrt att pendla mellan Sv. och Th.?)


    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Vad fint säger jag bara. Tyvärr så tål jag inte för mycket värme och sol så Thailand vore inget för mig, inte ens att åka dit. Någon gång kanske men bara under en kort period.
    Idag när jag gick med Snobban undrade jag hur man kommer till Chelsea Flower Show. Jo med flyg :) Nej jag menar att ställa ut där alltså. Vore något för mitt Eden, din trädgård och dina skapelser. Ha det bra,

    SvaraRadera
  4. Så härligt det ser ut! Kul att ha två så olika trädgårdar och klimat.

    SvaraRadera
  5. Jättefint ser det ut och så kul att se det mer färdigt.. kommer ihåg bilder från när huset var under uppförande.. och tänk en egen bananlund.. *ler*.. annat än körsbärslund det.. Ha detgott/MOnica

    SvaraRadera
  6. Oj vad det ser exotiskt ut i din Tai trädgård! På vintern brukar jag flyger till nån ö, Bali eller så för att njuta av den härliga växtligheten medan det är kallt hemma. Visst är det skönt att reser bort ibland....men för min del vill jag alltid hem efter högst 3-4 veckor...sen längar jag hem ...är egentligen en "23gradare"

    SvaraRadera
  7. Så fin trädgård! Vilket litet paradis :)
    Javisst kan du gå kurs hos mig det vore väl jätteskoj :) Vi får ta en helg och lära varandra för jag vill ju gå kurs hos dig. Ha en jättefin helg, kramar. Jag såg att du kikat på mobilbloggen, ja jag skickar inlägg direkt ifrån mobilen, jätteskoj, det fanns en sån funktion när jag köpte den. Krama,kram

    SvaraRadera
  8. Hi hi det är ju jag som står bakom kameran, jag är inte med på någon av bilderna :) Kram

    SvaraRadera
  9. Åh, så tfint Linda! Ett riktigt tropisk paradis...Förstår att du gärna vill vara där...
    Trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag undrar om det är ok om jag länkar till din blogg från min?

    SvaraRadera
  11. Underbart! Hoppas jag får se det i verkligen heten nån gång...
    Ha en bra keramikdag och hälsa alla jag känner.
    Annika

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig trädgård långt, långt borta....Har bokat en två veckors resa i mars -09 och när jag ser dina bilder så längtar jag redan :)
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  13. Men så vackert hus och trädgård du har!

    Bor du i Thailand på heltid? eller har ni "stuga" där?

    Kram Maud

    SvaraRadera
  14. Hej! Jo, jag är geolog och kommer gärna med lite tips och sånt! Hon kan väl maila mig, du har ju min mailadress, så kan hon ställa lite frågor, eller om du vill göra det. Kortfattat kan man säga att det råder en brist på geologer i landet och det kommer inte att bli bättre, snarare färre, det är nästan inga alls som söker utbildningen. Behovet är dock stort. Jag kan berätta hur mycket som ehlst känner jag, men skriv ett mail eller frågorna i min blogg, så skall jag svara! =)

    SvaraRadera
  15. Det kan jag lätt förstå att kursen i helgen var roligt. Duktiga "elever" låter ju spännande, du kommer förhoppningsvis visa lite bilder från kursen? :o)
    Ha en fin dag,
    Petra

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!