OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

måndag 14 februari 2011

Trädgårdspresentation igen.... Rabatten med Samimas lönn.

Idag tänkte jag fortsätta presentationen av vår trädgård.
Det blir dock inget 'rum' presenterat idag utan mer en del/rabatt av trädgården.
I denna rabatten växer huvuddelen av min svalörstsamling.
Här finns även lite olika sippor, hostor, lungört mm.
Rabattdelen är vid den röda pilen.



Jag kallar denna rabatt för 'Rabatten med Saimas lönn' pga. lönnen jag fått av henne.



En äldre bild där honungsrosen blommar. Draken Sven har sedan fotot togs fått flytta till en ny plats och nu för tiden står det i stället en stor lyckta på ungefär samma plats.


Om man står med vårt hus i ryggen och vid toppen av muren så skall man följa gräsmattan framigenom.


Då har man 'Slottsrabatten' till höger och 'Rabatten med Saimas lönn' till vänster i bilden nedan.


Här växer det som nämnts innan men även trädgårdsorkideer, brunnera, en flikig rödbladig Japansk lönn, en variegerad cornel, blåsippor, variegerad skugglilja, mm.




Lilium och Hemerocallis nedanför ett rödbladigt prydnadsprunus.


13 kommentarer:

  1. Så förföriska bilder Linda!
    Ha en underbar alla hjärtansdag idag!/Anja

    SvaraRadera
  2. Ser härligt ut!
    Hur gammal är din trädgård?
    Har du börjat från noll eller fanns en stomme?
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Kan inte säga det tillräckligt många gånger, men trädgården är fantastisk.

    SvaraRadera
  4. Underbara och informativa bilder. Älskar ju ritningar där man förstår hur det ser ut - och får en uppfattning om tanken bakom. Tack!
    Hoppas du får en trevlig och skön Alla Hjärtans Dag!

    SvaraRadera
  5. Hej Linda!
    Vilka fina bilder från din trädgård!Jag klickade upp dom o blev sittande en stund o bara sögs in i din trädgård!Hoppas att ingen missar att det går att förstora bilderna på bloggarna :-)Tack för titten verkligen lummigt o fint!Rosen som blommar så fint i bakrunden :-)Säkert kul att rensa där på våren fniss aj aj
    HjärtKRAMAR till dig idag!

    SvaraRadera
  6. Härliga rabatter med fina böjar så man lockas att titta mera...snyggt!!
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar trädgård du har! Önskar att jag hade lite mer av både fantasi och ork, så att jag kunde få till det i min.
    Ha en fortsatt skön Alla Hjärtans Dag!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  8. Åh Linda - det ser vidunderligt ud - sikke en smuk have, du har :-)

    SvaraRadera
  9. jag skulle så gärna strosat runt hos dig en sommardag och sett på allt det spännande och vackra :)

    SvaraRadera
  10. Gillar frodigheten och de olika bladvarianterna.
    Blir lite nyfiken på Saimas lönn. Den ser finfin ut. Läckra röda spetsar på bladen. Hur stor har den blivit?
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. SÅÅÅÅ SNYYYYYGGGGTTTTT!!!

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!