OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

fredag 7 januari 2011

Runda rummet.....

Om man står på vår utegrillplats med vårt hus i ryggen ser man denna portal.
Det är igentligen två bågar som vi satt ihop för att skapa 'lite' tunneleffekt.


Vänder man blicken lite till höger så kan man se detta fågelbad.
Både kopparskålen och smides-stället under skålen/fatet är gåvor från två underbart goda trädgårdsvänner.


Om man går igenom bågarna.... och igenom hela runda rummet.... och vänder sig om....
Ja då ser man detta.

Skulle man gå och ställa sig i 'Stora rummet' och kika rakt över rabatten som jag kallade avgränsningsrabatt....
Ja då har man en liten kullerstensgång rakt över, för lätt passage till 'Runda rummet'.
Där står också Sven ,draken och vaktar.

Mitt i 'Runda rummet' står detta bord och på det ytterligare en gåva, nämligen denna betongkruka ifrån en annan underbar trädgårdsvän , Monne från bloggen Alen trädgård.
Krukan har hon gjort alldeles själv!!!!!
Och som jag gick och längtade efter en likadan...... och så FICK jag den!!!!
Visst är den fantastiskt vacker?!
Från första gången jag såg den visste jag precis var jag skulle vilja ha den om jag hade en....
Dessa gåvor, från mina vänner, betyder så mycket mer för mig än vilken som helst av mina köpta trädgårdsprydnader!

I 'Runda rummet har maken och jag fixat till en bänk.
Jag drömde länge om en stenbänk. Men de är väldigt dyra och jag har genom åren inte hittat någon som tilltalade mig .... så där pang på!
Om man klickar på länken ovan, och kikar på kortet där alla stenarna håller på att lastas av,
ja då kan man se stenskivan mitt i alltihop(lite till vänster) som håller på att kana av släpet!
Så klappat och klart bestämdes det med en gång vart den stenen skulle vara till.
Min egentillverkade spindel har också hittat hem... till sin rätta plats.

Tänkte att på detta sätt presentera lite av min trädgård.

27 kommentarer:

  1. Så fina gåvor du har fått av vänner.Gillar bänken och portalen.Syggt.

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk trädgård du har! Jag har också fått upp ögonen för drakar i trädgården och funderar så smått på om jag ska göra barnens del av trädgården lite mer trollsk... Gamla knotiga trädstammar, lite troll och drakar som tittar fram här och var och såklart mossiga stubbar och stenar.

    Jag tittade in på sennerhundsidan igår och där stod ingenting om att de var envisa. jag läste på ett forum där de skrev så. Verkar vara den perfekta hunden för oss... En liten fråga till har vi dock... hur mycket hårar de? Vi har en liten släthårig jack russel som hårar något så infernaliskt! Man tror att vi har tio hundar hemma och bara man klappar om honom är man helt vit. Vore lite besvärligt att ha en så stor hund som hårar lika mycket ;0).

    SvaraRadera
  3. Waooo...vilken fantastisk trädgård du har.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  4. Så vackert du har det! Gillar verkligen hur du har arbetat med olika rumsindelningar. Förhoppningen är att det ska bli mer rumskänsla här hos oss också så småningom.
    Både krukan och bänken är väldigt vackra!
    Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
  5. Suck... ja....... fler än jag som drömmer tillbaka till sommaren och sommarbilder :) Det är så fint hos er, och det blir mindre och mindre gräsmatta för var sommar :)
    Gillar hängbrudslöjan, hmmmmmm köper man en planta eller sår man själv? Perenn? Får forska i det för den var ju underbar!
    Kramar ♥

    SvaraRadera
  6. Du har verkligen en fantastisk trädgård.
    Med dina fina konstverk.
    Snälla vänner har du också som ger dej så fina gåvor.
    En stenbänk är ju en dröm och att "få" stenen tillsammans med andra stenar är ju toppen.
    Du är en av mina insperatörer vad gäller trädgård och dess rumsindelning. Jag skriver/läser också på AoTsforum.
    Tänk om min platta gräsmatta kunde bli så där fin.

    SvaraRadera
  7. En helt underbar trädgård har du och du har presenterat den på ett underbart sätt också! Önskar att fler kunde göra det, jag älskar nämligen det här med kartor och ritningar och översiktsbilder och detaljuppgifter och.....

    SvaraRadera
  8. Klart att jag gav dig krukan, du gillade ju den betydligt mer än jag:)) Du har det så fint i trädgården och det "sista" rummet band ihop trädgården så himla fint.

    SvaraRadera
  9. En fantastisk trädgård ska ha fantastiska dekorationer. Det ultimata måste ju vara att ha både egentillverkade alster och gåvor från vänner :)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  10. TAck för en härlig stund i den underbara trädgård.. Där är verkligen trivsamt o inte bara "Utställning".. nej riktigt gosigt med härliga "vrår" Det verkar vara Din helt egna stil- Precis som det ska vara. Där bjuder säkert på fler fina bilder från 2011- Snart är vi där ute o påtar??
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  11. Vilken inspirerande trädgård du har . Tack för att du tar oss med på en tur.

    SvaraRadera
  12. Helt fantastiskt fint. Underbara miljöer. så bra det blev med bågarna.

    SvaraRadera
  13. Vilken fantastisk härlig trädgård du har! Stenbänken är bara så läcker!! Vilka fina gåvor du fått, förstår att de är värdefulla för dig! Härligt med många olika rum i trädgården! Så inspirerande och intressant att få ta del av hur andra format och designat sina trädgårdar!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Vilken fantastisk trädgård du har. Mycket arbete och kärlek som finns där. Ha dé!

    SvaraRadera
  15. Så mycket underbart du visar, Linda! Tänk vad mycket som "göms" i din trädgård, tack vare den fina rumsindelningen!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  16. Tack för de gröna bilderna. Härlig berättelse.
    Gåvor är värdefulla!
    /Anette

    SvaraRadera
  17. Åh vilken trädgård! Så otroligt vacker... Och Sven! Honom vill vi adoptera!!! :-) Och han får gärna ta med sig sin spindelkompis också! (Åkejrå, vi fattar att de inte vill flytta - men vi kanske kan få titta på dem på bild hos dig ibland i stället ;-) )

    SvaraRadera
  18. Vilka trevliga och givmilda trädgårdsvänner du har.
    Bänken blev ju fantastiskt fin en sådan har jag ochså önskat mig men som du skriver de kostar så mycket att köpa, jag får hålla ögonen öppna så kanske jag hittar en stenskiva ochså.

    Tack för guidningen i din trädgård mycket inspirerande i dessa snöiga tider. men snart så blir det grönare.:o)

    Ha en fin helg
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  19. Vilken underbart vacker trädgård du har!! Rundade former och olika' ingångar'försöker jag också få in i min trädgård.
    Ha en fin helg /Stina

    SvaraRadera
  20. Inte hör på dom, om Sven någon gång har lust på nya föräldrar så vill han helt säkert flytta till Norge!! Din trädgård är alldeles fantastisk. Med alla dessa rum och rabatter. Så smart med två bågar, det blev riktigt effektfullt. Tack för en underbar rundtur hos dig:)

    SvaraRadera
  21. Nu numai postul acesta e super,tot blogul este frumos.

    SvaraRadera
  22. Tack alla för era snälla kommentarer idag!
    Jag har läst dem alla och tagit till mig varje ord!
    Sven.. draken.. HAN STANNAR HOS MIG... bara så ni vet!

    SvaraRadera
  23. Din trädgård är si fiiiiin, Linda!
    Kram!

    SvaraRadera
  24. Tack för fina ord hos mig! Så klart du får länka! Är inne på din blogg med jämna mellanrum och får inspiration men är dålig på att lämna kommentarer... Gillar dina bilder som är lite mer översiktliga av trädgården, det ger en själv nya ideér. Du ser ut att ha en väldigt mysig trädgård för att inte tala om din talang med drakar och annat fint!

    kram louise

    SvaraRadera
  25. ahhhhhhhh din trädgård är verkligen magisk, mmm vad härligt att vara ett lite bi hos dig!
    varmkram lotten

    SvaraRadera
  26. Vilken vacker trädgård, underbar!

    SvaraRadera
  27. Åhhhh vilken underbar trädgård du har! Jag längtar tills snön smält och alla blommor och växter kan börja spira igen!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!