OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

söndag 5 september 2010

MUMSIGA surdegskakor!!!!!


Baka, baka liten kaka...
Rolla, rolla liten bolla...
Hyst in i ugnen och bums ner i askan!



‎1 påse Bagarens Jästmix Surdegsbröd


6 dl vetemjöl fullkorn special ( ta bara i ca 3 dl och fyll på)
2 dl fint rågmjöl
4 dl grovt rågmjöl
2 msk olja (jag hälde på på måffo)
2-3 mskflytande honung. går säkert bra med vilken honung som helst.
4-5 dl filmjölk

Skållning

1 dl grovt rågmjöl
2 dl vatten



Valfri: Topping till kakorna.
 
skållningen : koka upp vatten och häll över rågmjölet låt svalna.
 
Blanda alla torra ingredienser.

Värm filmjölk (går bra med vatten eller mjölk med) till 40 gr.
Häll i olja, honung och skållning blanda ihop.
Kontrollera att tempen. så det inte blivit för kallt. Värm på vid behov.

Häll i vättskan över torrvarorna.

Knåda ihop till en elastisk deg, ca 6 min i maskin (2 min långsamt och därefter 4 min på medelhastighet) eller 15 min för hand, tills den är smidig och elastisk. Degen får vara lite lös, men inte kladdig.


Låt jäsa i en bunke under plast i ca... 50-60 min.


Dela degen i två lika delar och forma två limpor allternativt i kakor ca: 8 st.


Pensla bröden med vatten och rulla/doppa i grovt rågmjöl, linfrön, rostade solroskäror, valnötskross, hasselnötskross eller annat valfritt smaskigt.

Sätt av på plåt och täck med plast.
Låt jäsa i ca 45 minuter.
Sätt in en en långpanna eller annan form med vatten i ugnen.
Sätt ugnen på ca: 230 grader.

Sätt in bröden i 230° och baka färdigt i 210° i ca 35 min(limpor kortare tid för kakor). Det är viktigt att du inte öppnar ugnen i onödan, eftersom värmen då försvinner ut, det blir längre baktid och du riskerar att bröden blir torra.Visa mer

3 kommentarer:

  1. Jösses vilken bagare du är mums!!!!
    Vi har bytt adress nu istället för tradgardsdrommar.com så har vi nu
    trädgårdsdrömmar.com lägg in oss på nytt.
    Det kommer nytt blogginlägg imorgon.
    Kram Carina

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!