OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

fredag 5 december 2008

Yummi Swedish desert! // Mums Äggost.

Only in Swedish ... sorry.

2 liter fet mjölk.

2 dl. vispgrädde.

6 ägg.

2 dl. filmjölk (orginal).



Socker till att varva med i formen.



Du behöver en äggostform eller ett durkslag som du lägger en blöt kökshandduk i.



Värm mjölken och grädden sakta tills den blir lite mer än ljummen.

Rör ihop filmjölk och ägg så att det blir en slät smet.

Häll i äggsmeten i mjölkblandningen.

Låt det hela bli varmt/hett under omrörning UTAN att koka. Det får inte under några omständigheter koka!



När blandningen börjar skära/klumpa sig börjar du att fiska upp denna massan med en hålslev och hälla i formen.
Du skall här varva lager med äggost med socker efter smak.

Var inte rädd att sockra då mycket av sockret har en tendens att rinna ut med den överflödiga vasslen.



Låt det hela stå och rinna av under natten, inför servering nästa dag, i kylen.



Servera med sylt såsom björnbär, hjortron, hallon, jordgubb eller liknande.

Du kan också ha grädde till ... lite överflödigt dock enligt mig.



På vissa ställen i Bohuslän serveras äggosten (inte så sockrad då) till inlagd sill! BLÄÄÄÄ!

Jag har också vid ett tillfälle fått smaka den med kanel och socker... IIIiii inte gott det heller....



Varje jul gör jag denna till desert...... ofta får jag göra en till för att vi tycker det är så himmelskt gott.

Äggost är något man antingen älskar eller ogillar i allra högsta grad!

6 kommentarer:

  1. You don't have to speak Swedish to know it looks good!

    Lucy

    SvaraRadera
  2. Hej Linda, det här har jag aldrig smakat en gång! Men ditt recept ser härligt ut så det måste prövas!

    Ha en fin helg!

    mvh Tyra

    SvaraRadera
  3. Var köper man en äggostform? Hur funkar det om man gör äggosten i handduk med sil/durkslag? Stjälper man bara upp den på en tallrik sen?

    SvaraRadera
  4. Sespartin... Här i Bohuslän finns de lite överallt ...
    Att göra i ett durkslag fungerar jättebra. Det blir så klart inte samma mönster men vad gör det!
    Och ja.. sedan stjälper man upp den på en tallrik!
    Linda

    SvaraRadera
  5. Den skulle jag absolut kunna tänka mig till sillen.
    Blää.. finns det väl inget som heter när det gäller mat?
    Fast fiskbullar är ...........inte gott.
    Vi som skall ha sill kväll båda barnenälskar sill och alltid gjort.
    Där ser man.. smaken är som baken.

    Undrar om jag gillar äggos??

    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. I've not been to Sweden, but I have been to Finland. Are the desserts similar? This looks beautiful and I'm sure it's a delightful dessert!

    Cameron

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!