OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

måndag 10 januari 2011

Jag är IRIS-nödig!!!





Nu börjar verkligen vintern kännas lång..... och då är vi ändå bara 'mitt i' !
Våren lär väl inte komma ännu på ett par 3-4 månader minst...

Jag längtar efter vår och sommar!



Mest längtar jag efter försommaren ! För då .. DÅ !!!! Då skall jag äntligen få se flertalet av mina Irisar blomma igen!
Några får jag även se för första gången.



Det är nämligen så att i två år i rad har vi dragit iväg till Thailand i samband med skolavslutningen.

Och det är ju då som Iris sibirican blommar som mest!
Jag är tokig i dessa helt underbara skägglösa damer!
De är så anspråkslösa och lättskötta!
Inte alls så kinkiga som de med skägg!
De som heter Iris germanica.
NEJ HÄR SKALL DET VARA SKÄGGLÖST!!!
Innom den gruppen finns det flertalet olika sorter.
Den vanligaste som folk känner till är Iris sibirica.



Nu är det så att nödigheten efter nya sorter satt in hårt!
Jag goolar och kikar på nätet efter nya sorter.


Tyvärr verkar de där 'UDNERBARASTE' varianterna finnas i USA!

Så nu sitter man och 'letar' plantskolor som skickar till Sverige på nätet...
Här är några:
Tamberg. Jättefina plantor!!!!
M.Bourdillon. Likadant här! Jättefina plantor!
Sayeux. Har bara hört att de har jättefina plantor!
Happy Garden. Dessa är inte så jättebra har jag hört.

12 kommentarer:

  1. Här då?? http://www.iris-cayeux.com/
    Min gamla hovleverantör...
    Sylvia

    SvaraRadera
  2. Visst vill man ha fler/massor av Irisar, ska kolla in adresserna, brukar det finnas att få tag i på Trädgårdsmässan?
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Det är ju inte utan att det börjar dra i både Iristarmen och andra;)) Ska snart beställa dagliljor;)

    SvaraRadera
  4. Varför åker du inte till Thailand nu istället??? Jag vill också ha irisar! /Katarina

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig...de är jättefina! Instämmer med Katarina här ovanför. Jag skulle åka till Thailand den här tråkiga tiden på vintern...fast det är ju det där med jobb och skolor och så...
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Gillar alla irisar, både med och utan skägg:)

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också Irisar, tacksammare blomma finns väl knappt. Hur torrt det än är så nog blommar de. Får nog ut och titta lite på dina länkar jag med. Ha en fin kväll
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  8. Här ska det också bli irisfrossa, planerar att skaffa en massa, bl a 'Katherine Hodgkin'. Ska kolla dina länkar också, tack för dem!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  9. Jag har aldrig riktigt brytt mig om iris förrän förra sommaren. Och nu vill jag bara ha alla! Inte minst när jag tittar på dina fina bilder/
    Katarina från "Trädgård i praktiken"

    SvaraRadera
  10. Även jag tycker att iris i olika varianter är underbara, Iris Sibirica är kanske bäst av dem alla, de klarar sig även hos oss högt uppe i norr.
    Vilken fin blogg du har/ Häls. Hans

    SvaraRadera
  11. Tak for gode links til at se på iris sib. - skal jeg forstå at du selv har købt hos Tamberg og hos M.Bourdillon?

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!