OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

lördag 20 augusti 2011

Stölder i ens egen trädgård! Gäster som stjäl!

Varför stjäl man (och hur kan man med att stjäla) när man kommer till andras trädgårdar som besökare???
Jag tror aldrig jag släpper in någon igen!
Jag hoppas att den som stal pelargonen av mig (som stod i karantän) drabbas av samma sjukdom som pellan troligen hade!!!!!
Till råga på allt var det en jätteovanlig sort!!!!! FY F*N!!!!
Jag hade planer på att försöka rädda den.... men ? Nu har jag inte ens den möjligheten.
Den lilla procents möjlighet att det skulle lyckats är borta!

Uppryckt med rötter och allt!

Jag anser mig inte snål... hade personen frågat kunde vi säkert kommit överens.... och hon hade då även fått veta att den var sjuk!
Undrar om hon tagit den då???


En annan av besökarna kom jag på i full färd med att ta frön av en daglilja... när hon såg att jag tittade så ... ja då frågade hon!
Det hade inte gjort något om hon hade frågat först! Jag hade gladerligen givit henne allihopa av just den sorten.
Men tänk om det varit någon annan?? Det kunde ju varit frön jag korsat själv för att dra upp egna nya plantor?
Det kunde varit frön jag själv behövde för att föra växten vidare i min trädgård!?

Jag blev tillfrågad angående köp av stickling av en sort av pelargonerna som hon saknade i sin samling.... Självklart!!! Men du får den av mig sa jag... kanske har du någon sort som jag vill ha ?


16 kommentarer:

  1. Fy vad tråkigt Linda. Tyvärr har jag även hört andra som råkat ut för detta fula beteende i sina trädgårdar. Ledsamt och oacceptabelt.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Jamen vafaaaan????
    Vad är det för fel på folk?? Det är ju alldeles förfärligt att råka ut för sånt när man så generöst öppnar sin trädgård. Ska man behöva installera kameraövervakning innan man släpper in någon innanför häcken i framtiden?
    Jag önskar verkligen att pellis-tjuven får in allt möjligt sjukt i sin samling!!

    kramkram H, som blir oerhört upprörd!

    SvaraRadera
  3. Du behöver inte släppa in mig, jag BRYTER mig in!!!
    FYYYYYYYY så tråkigt att du blev drabbad av denna plantknyckarsjuka som tydligen sprider sig över hela världen.
    Fattar inte vad man har för glädje av att titta och vårda stulna plantor???????
    Karin 3 //

    SvaraRadera
  4. Det värta är att en del tycker att det inte är stöld att knycka skott eller frön. Jag har hört folk som tror att det tar sig bättre om man knycker eller att man inte ska säga tack om man får en planta/ skott/frö. För då dör plantan. Vad äre me folk????? Dags att sätta stopp för det gamla skrocket och börja att nyttja de tio budorden istället. Du ska icke stjäla.....du ska icke ha begärelse över annans...du ska icke göra mot andra vad du .... men som ett annat skrock säger....synden straffar sig själv...
    Vi får hoppas på det.
    Kram
    Carina Trädgårdsdrömmar

    SvaraRadera
  5. Man blir så upprörd! Arg! Och förstår ingenting!!
    Förstår dock dig helt när du säger att du är tveksam till att åter ta emot besökare! Tyvärr kan ju dessutom alla dessa stölder leda till att få alls vill ställa upp och öppna sina trädgårdar!
    Vad tjuvarna förstör- på så många olika sätt!!!

    SvaraRadera
  6. Jag blir arg, sur, ledsen och besviken av dessa tilltag. Här ställer du upp och öppnar och så beter sig folk sådär.
    Tröstekramar!
    /Anette

    SvaraRadera
  7. NÄÄE så jäkligt! Förstår om du inte vill visa trädgården igen efter en så tråkig erfarenhet:( Har själv haft tur och inte drabbats (ännu) men det kanske bara är en tidsfråga. Kram på dig/Monne

    SvaraRadera
  8. Man blir både arg och upprörd över sånt beteende! Inte konstigt om du inte vill släppa in besökare i din vackra trädgård igen! Fy tusan för personer som beter sig så! Hoppas hennes egna pellisar blir smittade och dör hela bunten!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så tråkigt! Man blir så för-annad! Jag förstår inte hur folk kan med???!!
    Maria

    SvaraRadera
  10. Usch och fyyyyy! Vilka folk det finns!!! Inte klokt!

    SvaraRadera
  11. Näe vad trist!Hoppas den personen läser detta o skäms!!!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Man blir mållös... hur kan man?
    Förstår att du är förbannad.
    Har rint dig idag men provar igen imorgon eller kanske du hinne före...
    kram och tröst
    Från
    annika

    SvaraRadera
  13. Förstår precis hur du känner , har ju varit med om det själv. Säger som Margot....hoppas hennes pelargoner dör allihop
    //Kram från Ing-Marie

    SvaraRadera
  14. Nej fy vad upprörd jag blev...Det finns så många konstiga människor här i världen på alla möjliga sätt. Men vad tror de ....har de ingen respekt för nåt. Nej, jag kan inte skriva vad jag tänker.

    Kramar

    SvaraRadera
  15. Linda! Att du som är en så generös människa skall drabbas av denna typ av stöld av inbjudna känns dubbelt orättvist.
    Peter Korn berättade att det är svårt för honom att ta frön av hans utplanterade treblad och annat fint - för att hans besökare snor alla frön...! Jag trodde han skämtade men han sa att så är det bara tyvärr.
    Kram från SkåneMalin

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!