OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

lördag 8 januari 2011

Doftliljor ! DOFTLILJOR!!!!




Förra året fick jag ett gäng doftlilje-lökar av en kompis.
Dessa planterade jag i en av rabatterna.... Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag drev dem i kruka först men det tror jag inte att jag gjorde.

Det blev i alla fall en mycket positiv överraskning när de blommade!!!!
SÅ vackra! Som stora vita fjärilar!
De syntes på långt håll och var verkligen ett tillskott i trädgården.

Att de stod i rabatten gjorde tydligen att de blev extra stora för min väninna , som jag fått dem ifrån, hade sina i kruka och de blev inte alls på samma sätt.





I höstas grävde jag upp dem för vinterförvaringen .... .. jag skall definitivt aldrig mer vara utan dessa i rabatten!


10 kommentarer:

  1. Gillas! Hade sådana i förra trädgården, men inte här (än?).
    Ha en fin helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Mina doftliljelökar vilar i tvättstugan, har hört att de inte vill ha så kallt utan hellre rumstemperatur. Vackra är de iaf.

    SvaraRadera
  3. Det hade jag ingen aning om att de ville ha rumstemperatur vid vinterförvaringen!
    Nå det är väl för sent nu ... :O)!
    Får köpa nya lökar om mina är skrutt till våren.

    SvaraRadera
  4. Ursnygga är de! Jag hade med betoning på HADE doftliljor ett år men jag glömde att gräva upp dem på hösten:( Förstår att du är förälskad i dem.

    SvaraRadera
  5. Hej, har tittat på dessa lökar i butik, men inte kommit till skott...Trodde nog de var "svåra"...Men ska allt testa dem! Dock liite jobbigt med lökar, som måste tas upp på hösten...( därfor har jag inga dahlior tex i min rabatt)Måste man det?
    Verkligen en vacker lilja i alla fall!
    Lenas trädgård

    SvaraRadera
  6. Men dessa behövs inte tas upp...om inte vill.
    Man skulle ju kunna köpa nya varje år eller de år man vill ha den.
    Linda

    SvaraRadera
  7. Ja dom har jag också haft något år och i kruka.De doftar ju så underbart gott och lyser upp med sin vita lyster.Ska nog skaffa nya och ta med till sonens sommarhus.

    SvaraRadera
  8. Dom är verkligen jättevackra. Hade också såna förra året men i kruka på balkongen (och där står dom tyvärr kvar...), det var bara en liten detalj med dom, dom doftade knappt någonting alls :-( Ha det gott.// Peter

    SvaraRadera
  9. Och vilken doft! Jag hade i kruka i somras, mycket trevlig bekantskap! /Katarina

    SvaraRadera
  10. Doft liljor är underbara! Fick en av Ormbunke ett år men den kom bort så det är definitivt på min önskelista!.
    Finns ischoklad kvar om du har vägarna förbi. MB

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!