OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

torsdag 11 oktober 2007

Lusthus...allt började med en dröm....

I en tidning någonstans såg jag ett foto av ett lusthus gjort av träd som vuxit upp och bildat ett tak genom att man hade lett grenarna över sittplatsen. Sedan hade man lövat av och stammat upp sidorna.... Min dröm var att göra likadant.....eller någon sittplats som liknade en grotta med växter som växte en över huvudet.
Flera alternativa trädslag har bearbetats i mitt huvud. Jag har sökt på internet och frågat mer kunniga vänner. Vilka sorter som var lämpliga? Vilka kan slå mycket rotskott? Om de var snabbväxande för helst skulle det ju bli färdigt igår .... om ni förstår!

Och helst skulle träden gärna ha härlig färg på bladen med.....

Var skulle nu ett sådant lusthus stå? Var skulle det få plats? Hmm......geniknölarna gneds mot varandra... jag har nämligen 2 sådana... tror jag....

En form togs fram på med hjälp av slangen, vilket förträffligt redskap, som vi tyckte såg bra ut.





Saken var bara denna att vi konstaterade att min ursprungliga idé kanske inte var så genomförbar för oss. Så vi hittade ett annat alternativ !

Så sedan grävde vi ut för själva sittplatsen.....





Först bottnade vi med markduk .... och på med singel.........




Slangen lades ut igen för att kunna skära med kantskäraren längs slanglinjen och dels för att göra lite ändringar på den ursprungliga planeringen.



Sedan stack vi ner tidningar runt om grusgropen och vek över kanten för att kunna lägga på jord utan att gräset hittade sin väg upp i framtiden. Eftersom jorden/gräset ger ett bra stöd åt formen/gropen vi grävt ville vi inte gräva bort gräs-svålen här.



Lite kantväxter räddades från den gamla rabattkanten. Dessa fick flytta fram till den nya framkanten.



Här har vi vänt på gräs-svålen och lagt på tidningar som en extra försäkring/barriär mot att gräset skall hitta upp. Samtidigt blir det ju härlig jord av denna gräs-svåle en gång i framtiden när tidningar och gräs förmultnat......



Så kommer vi då till allternativ-lusthuset...... som sattes ihop i sektioner och sedan monterades ihop på plats.



En del till......


Och så taket!



FÄRDIGT!!!! Ja.... för nu var det ju bara resten kvar.....



Mer svål-vändning ...................





Sedan ut med tidningar och på med jord.



Fint ! Eller ?? Behöver jag säga att det är färdigplanterat?? På paveljonen skall det klättra klematis och rosor. Nästa år kommer vi även att göra lite singel stigar i rabatterna. Jag har redan grävt ut för dem men det får ändå vänta.


16 kommentarer:

  1. Herreje så pedagogiskt upplagt och vilken fantastiskt snygg bild på resultatet - ser alldeles overkligt vackert ut!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  2. Herregud.. har du köpt en sån där fin paviljong ... så avis jag blir.. Det blev ju sååå snyggt..ha det gott..Monica

    SvaraRadera
  3. Så vackert och härlig inramning till lusthuset. Vi är olika, och inte hade jag låtit några växter klättra på detta vackra hus "ler".
    Vilket jobb och smart att vända grästuvor med tidningar över. Hoppas du får många sköna stunder i ditt hus. Ha det gott, Karina

    karinas.tradgardsblogg.se

    SvaraRadera
  4. Resultatet är helt överväldigande!!!
    Tänk att få sitta inne i den paviljongen och drömma - så romantiskt!

    Bilden förstärker verkligen den känslan - otroligt vackert!

    SvaraRadera
  5. Åhh.. så snyggt det blev!! Jättekul att följa hela projektet med ord/bild.Så nu är din dröm min dröm om ett lusthus! Tack för det ;)

    SvaraRadera
  6. Vilken skillnad på förr och nu .....mycket mer ombonat (om du förstår vad jag menar) Kan tänka att du är nöjd med resultaten för det blev fantastiskt fint. Förstår bara inte hur du hinner....drakar,hus, man, barn och husdjur. Men du är du och är otrolig duktig med allt.
    Kram från Tors matte

    SvaraRadera
  7. Mums vilket ställe...Det är ju superkul att följa såna före-och efter-bilder. Bra Jobbat! /ankianka
    http://ankianka.tradgardsblogg.se/

    SvaraRadera
  8. Men vad fint..med ett lusthus..
    Absolut ett bra alternativ till träd som skulle växa..hur fort då.....=( nej blev såå snyggt..=)/¨åsa

    SvaraRadera
  9. Åååå, så fint det blev, vilken dröm! Håller med de andra också om att det är kul att se bilder från början till slut.
    Dina drakar är också jättefina!!

    SvaraRadera
  10. Så snyggt! Får associationer till Taj Mahal i Indien...Samma form på kupolen! Underbart! Linda i Enköping

    SvaraRadera
  11. Jättefint, jag blir lite avundsjuk!

    Hälsningar Irene i Enskede

    SvaraRadera
  12. Heja Linda!!! Vilket arbete - och så snyggt det blev. Lite avundsjuk? Näää - grön av avund är jag! Synd det där firman och lusthuset, för snyggt är det, DET kan man inte förneka.
    Trolsk bild mot slutet - underbart!
    Kramizar
    Ewa/Stenis

    SvaraRadera
  13. Åh så fint det har blivit.
    Och så duktiga ni har varit.
    Längtar oxå efter ett eget lusthus.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  14. Men jisses anåda!!!
    Vad snyggt ni har gjort!
    Ååå jag måste komma och hälsa på dig...så fiiint ni har gjort och oj vilket slit!

    SvaraRadera
  15. Mycket snyggt! Vad kul det var att se hur ni gått till väga! :)

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!