OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

torsdag 20 januari 2011

SVALÖRT 4 // Ranunculus ficaria 'Brazen Hussy' RÖDBLADIG!

Idag kommer det en liten rödbladig vän på bloggen.

Detta är Ranunculus ficaria 'Brazen Hussy'.

Den här svalörten är inte så ovanligt i trädgårdssamanhang.
De flesta som känner till svalörterna och odlar dem som prydnadsväxt har denna lite kaxiga svalört.

Blomman ser ut som på den vilda varianten.... men bladen! Ja bladen är som natt och dag jämfört med den vilda.

För dessa blad är nära på svarta! Mörkt mörkt röda är de!















10 kommentarer:

  1. Svalört...vilket fint namn på en vacker växt. Du får dem att se väldigt lockande ut, med dina bilder :) Gillar dem alla men den vita i förra inlägget speciellt ...
    Tjingeling

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiskt tjusiga blad!
    Just nu håller jag på och läser i Nan´s bok FOLIAGE och var tvungen att ändra i min kommande växtorder. Hittade nämligen en del växter med antiongen röda,bruna eller brokiga blad som jag bara "måste" ha.
    Tyvärr är dom flesta naturligtvis inte härdiga, så man får antingen gräva upp dom i höst eller köpa nya nästa år!

    SvaraRadera
  3. En så'n snygging! Gult och rödbladigt är helt klart godkänt - inte minst på samma planta!
    Kram Ester

    SvaraRadera
  4. I've heard of these names but have never seen them. Tiny and pretty and nice, unusual color on the leaves.

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder! Kul när gult får komma till sin rätt./Katarina

    SvaraRadera
  6. Så många fina svalörter du har! Ännu ett träsk, som man skulle kunna falla i. Jag skulle vilja ha alla!
    Ha det riktigt gott!
    Christina

    SvaraRadera
  7. Så mycket fina växter det finns, hela tiden upptäcker man nya snyggingar! /Katarina

    SvaraRadera
  8. Oj, den var fin. Har den vanliga vilda, galet aggresiva svalörten i min trädgård. Är denna lika framfusig?

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!