OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

måndag 22 november 2010

Clematis viticella 'Avanta Garde'!

Clematis viticella ' Avanta Garde' Denna sötsnos är ny för mig. Köptes in förra året så den har inte bekänt färg riktigt ännu.. jo färgen är rätt men den har inte blivit så stor och rikblommande ännu. Men det kommer!

Man kan ha dem nästan överallt! Det behövs inte vara mot en vägg på en spaljé.
Man kan lika gärna ha dem upp i träd eller längs ett staket.

Klematis tillhör de där 'man måste ha' växterna i trädgården tycker jag.

Inom klematissläktet finns många olika sorter.
Där är bla. Patens... Jackmani ... integrifolia... ja... Allt från storblommande till småblommande..
Och så finns viticellan.. den Italienska klematisen.
Det är nog den jag gillar bäst! Tror jag...
Dels är den lättskött... och dels MYCKET rikblommande!
Mycket enkla regler.. man klipper den 'tjoff' längs med marken på våren.
Alla nya skott kommer underifrån och växer upp i rasande fart för att sedan blomma som en tok!





Vill man veta lite mer om de olika beskärninggrupperna kan man läsa här!
Till grupp 2 kan jag tillägga tillhör Jackmanisorterna. De står inte med här... som sort.
Vissa Jackmai blommar faktiskt med fyllda blommor på fjolårsveden!
Bla. sorten Pilu. Så klipper man bort allt på den blir det bara enkla blommor.
Tyvärr är många sorter i plantskolorna fel. Dvs. fel när det gäller vilken grupp de tillhör.
De har en tendens att dra alla över en kam.
Men det är så det är här.. kanske din plantskola är bättre?

6 kommentarer:

  1. Vi köpte vår 'Avant-Garde' i Tyskland för några år sedan och den är himla snygg:)Just viticellorna är himla trevliga tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Vill oxå ha! Jättesnygg!
    Kram Ester

    SvaraRadera
  3. ...jo du, Clematis är en av dom verkliga favoriterna. Jag har t.o.m. skaffat mig nya glasögon med egendesignade skalmar som är från en av mina bilder på en favorit vid ingången. Dom blev mycket tjusiga!
    Jag måste ju erkänna att jag slarvade i senaste inlägget. Normalt brukar jag skriva namnen - och skulle gjort - men glömde bort det helt. Nu står dom på solhattarna OCH dagliljorna där - och så ska jag även försöka få med rosornas namn!!

    SvaraRadera
  4. Ja, klematis är fina, har bara haft lite otur, fick vissnesjuka på en med annars så fina blommor, så till slut tog jag bort den. Nu har jag endast en, och den är fin. Men hur menar du att man har dem utan spaljé? Ligger dom inte där längs med marken då, och "skräpar.."

    SvaraRadera
  5. Hej Linda

    jag bara älskar clematis.
    Jag har ett antal. Och utökar varje år för det är ett måste och de tar ju så liten plats i marken .
    Din var ju gudomligt fin. Undra vart jag kan få tag i den?
    Skall kolla.
    Jag köper många sorter från Estland ochså.

    Tack för tipset om glaskulan nu skall jag kolla om jag hittar något som passar.


    Ha det gott

    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  6. Rosor och Ruiner.. jag menar att man kan plantera dem nedanför träd så att de slingrar sig upp i dem.. med lite hjälp i början dock.
    Eller längs stängsel typ gunnebostängsel.


    Gunilla... jag köpte min på Derome Perenner.
    Stora glaskulor har de på IKEA ibland.. fina i olika färger och med läckra luftbubblor i.
    Fast de är kankse för stora eller för små?

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!