OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

onsdag 21 juli 2010

Svar ifrån Göteborgs Naturhistoriska Museum ang. ormen!

Kommer ni ihåg detta inlägget? Ang ormen i Paradiset?
Nu har jag fått svar ang. vilken orm det var.
Och jag hade faktiskt lyckats att identifiera den .. fast jag inte visste om det var rätt.
Jag är ju ingen expert :O)!

http://tradgardsdraken.blogspot.com/2010/07/ormen-i-paradiset.html


Hej Linda,


Den orm som du sett och som är på bilden är mycket riktigt en paradisorm, Chrysopelea ornata, som till hör gruppen flygormar.
De räknas inte till giftormarna även om de har en giftig saliv och något förstorade och fårade bakre tänder i överkäken.
De anses inte vara farliga och några olycksfall med bett av dessa ormar är inte kända.
Flygormarna är däremot kända för att de kan glidflyga mellan träd i skogarna. De böjer in buksidan konkavt och slänger sig ut från grenar och glider med en intensivt slingrande rörelse genom lufthavet till ett annat träd.
Flygresan kan vara över en flod och kan i lämpliga vindar även gå uppåt vissa sträckor.




Prof. Dr. Göran Nilson

Göteborg Natural History Museum

1 kommentar:

  1. Vilken tur att de inte är giftiga:) Jag är inte rädd för ormar men jag skulle väl inte direkt bli överlycklig om det "flög" ormar omkring i träden:))

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!