OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

torsdag 22 april 2010

REPRIS-inlägg 2008-09-03 !! Lite av varje... lite egetillverkat, lite fådda, lite förvärvade....


Jag kom på häromdagen att jag inte visat hur mina humleblad blev när de blev klara. Så därför... här är de....
Jag blir mer och mer förtjust i denna lera! Den är oerhört grovkornig men... vilken färg!
Man är lite låst vad gäller valmöjligheter både vad gäller att göra små detaljer och även färgvalmöjligheter. Men... härlig är den.
På det viset är den vita leran jag också arbetar med bättre.

Likaså är den stora bocken Bruse färdig! Han är väldigt blöt i skägget efter att ha druckit ur ån han och hans bröder skulle gå över....
Denna bock är tillverkad i den vita leran och sedan infärgad i järnoxid.
Lille bocken Bruse är fortfarande inte tillverkad eller så har trollet ätit upp honom i alla fall....

Denna underbara flox har jag fått från Carina (och Ken ) ! Visst är den fantastisk!!!!! I år har jag blivit rejält bortskämd av dem ..... det gör inget alls tycker jag ! :o)! Sorbet någonting heter den... just nu kommer jag inte ihåg .. jag skall titta sedan under dagen....

En annan planta som jag fått i år är denna! Den kommer dock ifrån Mia. En mycket trevlig trädgårds-bytar-växter-vän!
Denna hosta är gigantisk och närapå självlysande!!! Den kräver sin plats både i utseende och storlek. Frances Williams. Hoppas jag stavade rätt nu?

Och vad har vi här då? Jo en liten Ajuga Reptans 'Toffe Chipp'.
Den är så kanon-fin!
Och jag visste inte ens att denna sort fanns! Jag håller tummar och tår och slår en knut på näsan i hopp om att den överlever vintern! Och att den breder ut sig ordentligt!!!!
Fint inslagen som present, ifrån Britt/Ekonomitrollet, fick jag denna på min växtbytar träff! Hihi... du visste precis vad som gick hem hos mig! TACK!



Och titta på denna! En STOCKROS försökte de att slå in i mitt huvud att detta var i plantskolan.... det står så på lappen... Men detta är en MALVA sylvestris 'Park Rondell'... ja om det nu inte helt plötsligt blivit namnbyte i växtvärlden. Sådant händer ju titt som tätt.... Vacker är den trots namnförbistringen.

Nu har jag inget mer att visa idag....
Om någon vill delta i någon av mina helgkurser i Trädgårdskeramik så är det bara att maila för info.

1 kommentar:

  1. Javisst är det härligt att byta till sig växter!!!!!!!Phloxen du fick utav oss heter Sherbert Cocktail, den köpte vi i Tyskland förra året.
    Den där Ajugan hoppas jag klarar sig och blir riktigt stor till nästa år........Den vill nog bo här
    Carina

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!