OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

onsdag 30 juli 2008

Svartare än synden.... Hemerocallis!

Dagliljor / Hemerocallis skall inte förväxlas med Liljor / Lilium.

Dagliljan / Hemerocallis är en perenn och växer med rötter under jord.Den har också ett gräsliknande växtsätt där alla bladen kommer ifrån basen.Hemerocallisen är ofta en mycket anspråkslös, frisk, växt som endast kräver en solig plats i normal trädgårdsjord. Gärna lite gödsel.
Varje blomma håller i regel endast en dag men i gengäld brukar det bli så mycket knoppar att den kan blomma hur länge som helst.


Liljor är en lökväxt och har blad längs med stjälken. Liljor drar också till sig liljebaggar som äter växten och lägger sina ägg på bladen.
Många liljor doftar väldigt gott.


Detta är dock en daglijla..... American Revulotion. I skugga ser den nästan svart ut!
Ja svartare än så här blir nog inte trädgårdssynden!




3 kommentarer:

  1. Läckra dagliljor. De där kan jag tänka mig också :-)

    SvaraRadera
  2. Den har vi med !!!!!! Snygg!!!!!
    Något annan som också är snygg var bocken bruse, kanonfin!!!! Det ska bli spännande och se var dom ska vandra fram. Sen måste jag även skrika ut min förtjusning över stigen !!!! Whiiiiihooooo!!!!så bra det blir. Duktiga Linda och Kalle!!!!
    Carina

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!