OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

måndag 28 juli 2008

Nya rabatter..... så här gör jag....

Jag tänkte bara visa lite snabbt hur jag planerar och gör mina nya rabatter.
Först lägger jag ut trädgårdsslangen på gräset där den nya rabatten skall till.
På så sätt kan man ändra fram och tillbaka tills man får det som man vill .
Man ser lätt hur det kommer att se ut när den är färdig.



Sedan kommer älsklingsredskapet fram....... Kantskäraren!!!!!
Med den får man en snygg rabattkant! Jämn och fin. Man skär helt enkelt bara efter slangen och ......



... så blir det så här.


Efter det brukar jag även skära rutor med kantskäraren. Då blir det lätt att få upp gräset. Vid större rabatter brukar vi vända gräset upp och ner i rabatten. Därefter lägger vi tidningar på gräs-svålen och lägger på ny jord. Minst 20- 30 cm. Jorden packas ihop och sjunker så det måste vara ett rejält lager.
Kanske visar jag hur ... en annan gång.

Kantskäraren använder jag även till befintliga rabatter. När gräset börjar att försöka invadera rabatterna åker kantskäraren fram. Då skär jag efter den gamla rabattkants-linjen och bänder till lite. Sedan är det lätt att gå efter och ta tag i gräset (ibland med spade) , ruska av jord, och så är kanten fin igen.
Oftast blir det på våren och en gång till på sommaren som detta görs.

3 kommentarer:

  1. Nu lärde jag mig något nytt: dels att använda vattenslangen, men framförallt allt att det finns något som heter kantskärare... Det kommer stå på en sådan på önskelistan i höst. Tack för tipset!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Tack för instruktionen! Vattenslangen är himla käck... :)

    SvaraRadera
  3. The new curve to your garden that you have outlined with the hose looks good. I was just enlarging one of my garden areas this week with a hose and edger too. After enlarging the curve in one section, another looked out of balance, so that led to a new curve in the next section. One thing led to another and I ended up changing the shape of the whole back section.
    After it was finished digging and planting, I thought I should have put a group of plants in front of the phlox, but that means redoing the curve on the other end. : ) I'll have to stop while I still have some grass.

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!